A fél ország azon bosszankodik, hogy a taxisok lényegében kimaradtak az elmúlt hetek kormányzati megszorításaiból. A 33 évvel ezelőtti taxisblokád olyan mélyen beleégett a magyar politika tudatalattijába, hogy a mindenkori kormányok azóta is képtelenek elszakadni ettől az emléktől és mindent megtesznek, ne kerüljenek hasonló helyzetbe.
Mi is történt 1990 október végén, aminek ekkora hatása volt még a mai magyar politikára is. A felfordulást a benzin árának drasztikus és hirtelen emelése okozta. Október 19-én szivárgott ki a hír a Népszavában, majd a Magyar Hírlap erősítette meg 24-én. A MTI 25-én közölt egy összefoglalót az aznapi napirendi pontokról, de ebben az emelés terve nem szerepelt. Délután mégis bejelentették a 65%-os áremelést a szovjet szállítások csökkenésére és az öbölháborúra hivatkozva.
A felháborodott taxisok petícióját nem vette át Siklós Csaba közlekedési miniszter, mire azok lezárták Budapest összes hídját, megbénítva a város közlekedését. Éjféltől a blokád országossá szélesedett, csatlakoztak a magán- és teherfuvarozók is.
„Október 26-án az ország főútjain, a nagyobb városokban szinte teljes volt a blokád, a határokon állt a forgalom. A Ferihegyi repülőteret a fővárosból nem lehetett megközelíteni. Budapest belső területein egyedül a metró közlekedett. A tüntetők csak a mentőket és az egyéb megkülönböztetett jelzést viselő, illetve az élelmiszert szállító gépkocsikat engedték közlekedni.
Október 27-én a magyar közutak teljes blokádjára ébredt az ország. A taxisok, fuvarozók – a hozzájuk csatlakozott polgári résztvevőkkel egyetemben – megbénították az egész ország közlekedését. Mintegy 600 helyen állítottak útzárat, ez összesen – a fővárossal együtt – 105 helységet érintett. Budapesten a Lánchíd kivételével az összes Duna-hidat lezárták, s 25 főbb csomópontot eltorlaszoltak.” – írja az eseményekről a Múlt-Kor.
28-án folyamatosak voltak az egyeztetések, majd 29-én végül kompromisszummal oldották meg a helyzetet, a kormány pedig elismerte a felelősségét, hogy a döntés bevezetése a megfelelő előkészítés nélkül történt meg.
A fentiekből is kiderül, hogy a blokádot elindító taxisokhoz viszonylag gyorsan csatlakoztak a fuvarozók is. A kormány legutóbbi intézkedéseiben a taxisokkal ellentétben ők is érintettek: a személyszállítóknál megmaradt az ársapka, az áruszállítóknál viszont nem. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) a napokban írt is egy levelet Gulyás Gergelynek, amiben tájékoztatást kértek a döntés hátteréről. Pedig, ahogy láttuk, pontosan tudják mi a megoldás…
A fuvarosok ezzel csatlakoztak az olyan cégekhez, mint a Tesco, aminek a vezérigazgatója szintén a napokban sajnálkozott a médiában, hogy milyen rossz nekik az adóemelések miatt. Végeredményben nem csak a piaci cégeket kell itt említeni, hanem az összes olyan társadalmi csoportot, amit az elmúlt 12 évben szépen egyesével darált be a hatalom. Most pedig, amikor mindenkire egyszerre zúdul rá a NER politikájának összes következménye, akkor sem képesek többre a sajnálkozásnál és a levelezgetésnél. Ez tényleg eredményes volt eddig is a kormánnyal szemben.
Magyarország a rendszerváltás óta nem látott gazdasági és társadalmi válság előtt áll, melynek már nem csak egyes kiszemelt csoportok lesznek a kárvallottjai, hanem széles tömegek. A Fideszre jelen pillanatban semmilyen politikai erő nem képes nyomást gyakorolni, miután az ellenzék totális vereséget szenvedett áprilisban. A kormány nem is érzi, hogy bármiben korlátoznia kellene magát, aminek egy szép példája, hogy míg a lengyelek inkább visszatáncoltak a kormányzati alkalmazottak béremelésétől, a Fidesz megduplázta a miniszterelnök fizetését, aki az adminisztrációjában szintén komoly pénzeket osztott szét. Orbán nem is érzi, hogy itthon teendője van, élvezettel hódol a napokban a hobbijának és az amerikai szélsőséges republikánusok konferenciáján sütkérezik a rivaldafényben Dallasban.
Az idő persze ketyeg, apa egyre idegesebb, a putyinfláció és a közüzemi számla nő. A családok bevételei az adóemelések miatt csökkennek, a hitelkamatok elszállnak, a forintot lassan spontán felváltja az euró, sokaknál pedig valós döntési ponttá válik novemberben, hogy fűtés vagy vacsora. A kormányzati kommunikációval ellentétben nem igaz, hogy csak a lakosság kifosztása a megoldás, ezt viszont most tessék eltűni, mert ez van és kész.
Ki kell egyezni Európával, fel kell számolni az ideológiai és haveri alapú pénzszórást, úgy általában a külvilággal vívott harcot fel kell váltania a magyar társadalom előtérbe helyezésének.
Miként lehet erre rávenni a kormányt? Ezt üzenték meg nekünk a taxisok.
- Mi kell a boldogsághoz?
- Itt vannak Magyarország legelső teljesen konyhakész főzőcsomagjai
- Az utca népe
- Amit eddig is sejtettünk
- „A dollárbaloldal a háborús veszélyt hozza el”
Ez is érdekes lehet
Brutális! 250-300 e...szeptember 2, 2022
2006-ban az akkor m...augusztus 21, 2022
Egy kedves olvasónk...szeptember 29, 2022
Arold Péter Elk...augusztus 21, 2022
Mint arról már mi i...október 22, 2022
Arold Péter Én v...február 3, 2023
Megtörtént. Nézz ut...február 16, 2023
Vannak emberek, aki...augusztus 10, 2022
Arold Péter Ahog...augusztus 8, 2022
Hadházy Ákos Enn...augusztus 13, 2022
A zsíros kenyér, am...január 24, 2023
Szárnyas Hangya ...január 18, 2023