Hisszük, vagy nem hisszük, az 1880-as években is fontos feladatának tekintette a Főváros vezetése, a közlekedés modernizálásást, helyi érdekek mentén.
A Budapesti Hírlap, 1886. december (6. évfolyam, 332-361. szám) írásában a villamosközlekedésről értekezett. Cikkünk eredeti formájában nem jelenhetett volna meg, ha nincs az Arcadum Digitális Tudománytár
A dunaparti villamos vasút (változtatás és javítás nélkül a szerk.)
A boráros tértől a Báthory utcáig vezetendő villamos vasút terveit a mérnöki hivatal átvizsgálván, azokra nézve a következő észrevételeket tette: A tervezett vasúti vonalnak úgy fekvésénél, valamint összeköttetésénél fogva egyelőre fő feladata az lesz, hogy az akadémiánál kezdődő Podmaniczky utcai, továbbá a boráros téren végződő nagykörúti vonaltól a forgalmat átvegye és közvetítse, illetőleg eme vonalaknak a dunapart mentén átvett forgalmat továbbítás végett átadja.
Minthogy azonban eme több millió emberre számított személyforgalom nem a perifériális továbbítást igényli, hanem radikalizer igyekszik a város belsejébe jutni , ennélfogva a dunaparti villamos vasút célját csak akkor fogja teljesen elérni, ha nemcsak az említett két vasúttal, hanem a már létező, és még ezután kiépítendő öszszes vasúti vonalakkal — a Podmaniczky utcai, belső körúti és nagykörúti vonalak közvetítése útján — szerves összeköttetésbe fog hozatni, miáltal a közönség nemcsak az átszállásoktól, hanem a többszörös fizetéstől is felmentetnék.
A vonal a borárust éri es a közraktárak kerítésfala mellett levő járdaterületre utszínmagasságban van tervezve, és pedig a Czuczor utcáig egyes, onnét pedig végig kettősvágánynyal : a fővámház déli homlokzata és a közraktári irodaépület közt a vámház előtt lévő alsó rakpartra tér át, s,lvnek a Duna melletti szélén kezdődik a viadukt pálya, s vasoszlopokra fektetve a lépcsőzetes rakpart alsó fokán halad a Petőfi térig. A A korzó mellett a pálya az alsó rakpart falához lesz építve egész a Ferenc József-térig. Eme téren a parkok lánchíd felé eső oldalán alagút van tervezve, mely a Széchényi-utcánál levő végállomással van összekötve. Itt történik az átszállás a Podmaniczky utcai gőztramwayre. Megállóhely a viadukt-pálya egész hoszszában csak kettő van tervezve.
A részletes kiviteli terveket a vállalkozók nem mutatván be, azok beterjesztésére az építés megkezdése előtt felhívandók. A boráros téren fektetendő vágány csak ideiglenes jellegű, amennyiben a belső körút folytatásában tervezett dunai híd kiépítésekor az egész tér más berendezést nyer, minélfogva eme vágány annak idején kártérítési igény nélkül átfektetendő lesz. A Csepel rakpart mentén a pálya a közraktárak kerítés fala mellé van tervezve. A tervezetnek ez a része városrendezési szempontból helytelen, mert e gyalogjáró közönség számára fentartott területeket vasúti sínek lefektetésére igénybe venni nem lehet. Szabályszerűen a vágányt a kocsi-útra kellene fektetni, a gyalogjáró szegélykövétől 1 méternyire. A fenforgó esetben tehát nem volna megengedhető, hogy a sínek elektromos folyram vezetésére használtassanak fel, mert azokat elkeríteni nem lehet.
Köszönjük, hogy az arcanum.com Digitális Tudománytár, hogy megmentette az utókor számára több száz év nyomtatott értékeit.
A vasúti sínekben vezetendő villamosság nagy feszültséggel nem bír ugyan, de külön áramlatokat idézhet elő, melyek, ha intenzitásuk bizonyos fokot meghalad, emberekre és állatokra nézve egyiránt veszélyesekké válhatnak. Miután azonban a Csepel rakpartnak a város felöli oldala most még szabályozva nincsen, és így a Czuczor utca környékén levő keskeny utcarészen könnyen forgalmi akadályok származhatnának, ha a sínek a kocsiútba fektettetnének, ez okból azok ideiglenesen a gyalogjáróra fektethetők le, de a pályatest elkerítendő, és a kapubejáratok és átjáróknál különös figyelem fordítandó arra, hogy ott a villamosság kellőkép izolálva a sínek alatt vagy mellett vezettessék, oly határozott kikötéssel, hogy a Csepelrakpart szabályozásának végleges keresztülvitele után a pálya a kocsiútnak hatóságilag kijelölendő részére lesz — és pedig kártérítés nélkül — áthelyezendő. A fővámház előtti rakodóparton kívánatos volna, hogy a kirakodás és a közforgalom érdekeinek lehető megóvása végett a pálya a felső támfal mellett vezettessék.
A tervezett dunai új híd kiépítése folytán szükségessé válható pályaátalakításra a vállalkozók kötelezendők. A lépcsőzetes rakodópartnál kellő tekintettel kell lenni a viadukt alapozása körül arra, hogy a rakodó alatti terrénum jobbára feltöltött anyag, s magasabb vízállások alkalmával még most is némi sülyedéseket mutat. A korzó előtt a felső és alsó rakodópart közt a közlekedést közvetítő lépcsők, melyek most 252 m. szélesek, még 2 m.-rel kiszélesítendők. A Ferenc -József -téren létesítendő alagút nem a park mellett lévő gyalogjáróba ültetett fasor, hanem a szegélykő mellett lévő kocsiút alá vezetendő. Az alagút építésére és az akadémia előtt tervezett lejáró létesítésére vonatkozó részlettervek tehát újólag átdolgozandók. Az alagúton túl a pálya csak a Széchenyiutcáig vezetendő, a vonal további része pedig nem engedélyezhető, mert a Podmaniczky utcai vonal addig vezet, s a további közlekedést az van hivatva közvetíteni. Az általános csatornázás alkalmával létesítendő főgyűjtő — a bemutatott tervezet szerint — a Ferenc Józseftér egyik parkja mentén a villamos vaspálya vonal lával érintkeznék és ezzel mintegy 70 méter hosszban együtt haladna.
A főgyűjtő irányának kérdése ez idő szerint még el nem döntött kérdést képezvén, a mérnöki hivatal ez okból célszerűnek véli az alagút kérdését amattól függetlenül tárgyalni s azt javasolja, hogy miután az alagút iránya a fenforgó kényszerhelyzetnél fogva alig változtatható, a főgyűjtő a park alatt vezettessék, de oly irányban, hogy lehetőleg csekély kárt és költséget okozzon. A villamos vasút alagútjánál mélyebben fekvő közcsatornát azonban az alagút mellé építeni egyáltalában nem volna tanácsos, mert nincs kizárva az az eshetőség, hogy nagy záporok alkalmával a főgyűjtő épen akkor szenvedjen sérülést, midőn az alagúton át a közlekedés folyamatban van.
Nehogy a csatorna építésének kérdése által a vasút kiépítése hátrányt szenvedjen, vagy pedig a vasút kiépítése után a csatorna létesítésekor a szomszédos területek ismételten felszakíttassanak, a főváros által kikötendő, hogy az alagúttal együttesen, a vállalkozó a csatornagyűjtő ama részét is, mely az alagúttal érintkezik, a főváros költségére és utasításai szerint építse ki. Az engedélyidőt a mérnöki hivatal 40 évben kívánja megállapíttatni, melynek letelte után a vasút összes felszerelésével együtt a főváros tulajdonába menne át. Az engedélyidő letelte előtt a vonal beváltására a főváros ne legyen kötelezhető, hanem e tekintetben csak a beváltási jogot biztosítsa magának, nehogy esetleg oly időben legyen kénytelen a vonalat beváltani, midőn azt a főváros érdeke nem kívánja.
Amennyiben regisztrálni szeretnél a Digitális Tudománytár oldalon, keresd fel ezt a hivatkozást, de hétfőig ingyen is böngészheted!
- Vitéz Dömeházai Spányi Mária amikor megkapta a megbízását
- Hogy volt, hogy volt! – Megalakult a Magyar Szocialista Munkáspárt
- Fővárosi ügyek – Dunaparti villamos vasút 1886
- Pedagógusok
- Antal államtitkár a római Dux-táborban
Ez is érdekes lehet
Az Arcanummal kötöt...október 7, 2022
Arold Péter ...október 15, 2022
Mi is történt 1940....november 30, 2022
Pártunk védi nemzet...november 19, 2022
Az Arcanummal kötöt...október 5, 2022